Anna Cinzia Villani, La voce del Salento. Il suo percorso di ricerca mosso da profondo interesse per la memoria sonora e corporea del proprio territorio ha condizionato tutte le sue scelte artistiche, volte a divulgare e salvaguardare caratteristiche e sfumature che in un’epoca di appiattimento e omologazione culturale andrebbero certamente perdute.

Già negli anni ’90, mentre collaborava con gruppi storici come il Canzoniere Grecanico Salentino, incontrava abitualmente gli “alberi di canto”, quelle persone che se pungolate con la giusta dose di pazienza e amorevolezza possono trasmettere tradizione e capacità di improvvisazione del canto, del suono e del ballo. La Villani si è impadronita delle tecniche peculiari del canto e dell’intenzione che si cela dietro ai passi della Pizzica pizzica , che rende unici i suoi laboratori didattici in Italia e all’estero.

Dopo numerose collaborazioni discografiche esordisce nel 2008 con Ninnamorella (AnimaMundi/Afq), il suo primo lavoro da solista apprezzato dalla critica per la profondità dell’approccio. “ Lei ha una voce atavica, di impressionante potenza, di sconvolgente maturità, […] un tesoro svelato” scriveva Guido Festinese su Alias (inserto musicale del manifesto) del 30 maggio 2009.

Il disco ha avuto ampio successo in Italia e all’estero ed e stato programmato da diverse radio nazionali (Radio Rai 3, Radio Popolare, Radio Onda d’Urto, etc.) e straniere (BBC Radio 3 –Inghilterra –, Radio Vancouver – Canada –, etc.). Del marzo 2012 e invece l’album Fimmana, mare e focu! (AnimaMundi), selezionato dalla commissione di Puglia Sounds, in riferimento al bando regionale “Recording”, per essere supportato nell’attività di promozione.

Anna Cinzia Villani, The voice of Salento. Its path of research driven by deep interest in sound as memory and body of its territory has influenced all his artistic choices, designed in order to disseminate and preserve the characteristics and nuances which in an era of flattening and cultural assimilation would be certainly lost.

Already in the 90s, she collaborated with established groups such as the Canzoniere Grecanico Salentino, she usually met the “trees of song”, those people who if prodded with the right amount of patience and kindness can convey tradition and improvisational of singing skills, such as sound and dance. Villani has the peculiar techniques of the singing and she is aware of the intention that is behind the steps of the Pizzica Pizzica, and it makes her educational workshops unique in Italy and abroad.

After many record collaborations she debuts in 2008 with Ninnamorella (Animamundi / AFQ), her first solo work that has been critically acclaimed for the depth of her approach. “She has an atavistic voice, of awesome power and of shocking maturity, […] a treasure revealed,” wrote Guido Festinese on Alias ​​( music insert of Manifesto) of May 30, 2009.

The album has had great success in Italy and abroad and has been programmed by several national radios (Rai Radio 3, Radio Popolare, Radio Shockwave, etc.) and foreign ones (BBC Radio 3 -England – Vancouver Radio – Canada -, etc.). The album instead “Fimmana, mare e focu! (Animamundi), published in March 2012 has been selected by the commission of Puglia Sounds, in reference to the regional competition “Recording” in order to be supported in the activity of promotion.

 

“…trovo che il cd sia molto bello, molto fatto bene con un sicuro buon gusto musicale, molti richiami al mondo della tradizione senza per questo tralasciare il mondo delle sonorità di oggi, la voce e il modo di cantare di Anna Cintia mi piacciono molto, acrobatica e intonatissima e con una gran potenza vocale.”

“… I find that the CD is very nice, very well done with a sure music good taste, many references to the world of tradition without neglecting the world of sounds of today; I really like the voice and the way of singing of Anna Cintia, that is acrobatic, very in tune and with a great vocal power. ”

Giovanna Marini

“Anna Cinzia plays tamburello (tambourine), melodion-though not on the new cd where Annamaria Bagorda takes this role- dances and sings. And what a singer! The antitheses of those whispy ‘little girl’ voices that some people whinge about, she goes out there to the extremes without a safety net, open-throated, daring, emotional, joyful, free and uninhibited, completely uninhibiting her chosen tradition. A mixture of traditional and original songs, this full of energy and occasional tenderness, sourounded by an accomplished and small band (accordion percussion, acoustic guitar, double bass, who menage that difficult, job of playing appropriately to the songs, the tradition and her spirit, whilist hintingand at some background jazz skills.”

Ian Anderson

“A major voice in European folk, world music, or whatever you want to call it.” fRoots editor Ian Anderson is quite clearly a fan of Anna Cinzia Villani, the singer from Salento, the region of Italy that’s the ‘heel’ on the country’s ‘boot’. Here in this far corner, Anna is a fierce protector of the local musical and dance traditions, particularly the ancient-as-the-coastline style that is pizzica. A noted folklorist and pizzica expert, it’s Anna’s extraordinary voice that does the most towards ensuring the tradition’s survival, an instrument that, despite the touches of modernity she brings to her music, could be from any age. One moment it’s cajoling, the next it’s packed with high drama. Backed by the traditional instruments of her MacuranOrchestra, Anna’s songs are, like the work of Portugal’s Mariza or Hungary’s Marta Sebestyen, informed by the struggles of her antecedents. This is soul music.”

Nige Tassell

Discografia/videografia

  • Ensemble Terra d’Otranto, Tarantule, antidoti e follie (e.t.d.o, Provincia di Lecce e Museo Castromediano di Lecce, 1999)
  • Trio Aldo Nichil, Nichil (Dodiclune, 1999)
  • Canzoniere Grecanico Salentino, Carataranta (Salento altra musica edizioni, 2000)
  • Canzoniere Grecanico Salentino, Canti e pizzichi d’amore (Salento altra musica edizioni, 2000)
  • Ciuma, Tombesi, Salvi, Il mare di lato (Finisterre, 2001)
  • Ensemble Terra d’Otranto, Mila mila dodeka (Cd classica, 2003)
  • Nistanimera, Chorè! (Alfa music, 2004);
  • Vito De Lorenzi, Nuove ronde (Gas tone, 2005);
  • Brizio Montinaro, Danzare col ragno (libro e cd) (Argo, 2007)
  • Anna Cinzia Villani, Ninnamorella (AnimaMundi / Afq, 2008)
  • Encardia, Kalos irtate (Μελωδικο Καραβι, 2008)
  • Anna Cinzia Villani e Marco Giacometti (regia), Nu pizzicu de pizzica (documentario dvd) (Liquid Vision, 2008)
  • Vincenzo Santoro, Il ritorno della taranta (libro e cd) (Squilibri edizioni, 2009)
  • Mascarimiri, Tradizionale (Dilino, 2010)
  • Insintesi, Salento in dub (AnimaMundi, 2010)
  • Vincenzo Santoro (a cura di), Memorie della terra (libro e cd) (Edizioni Squilibri, 2010)
  • Ludovico Einaudi e Orch. Notte della taranta, La notte della taranta 2010 (Ponderosa, 2011)
  • Insintesi, Fimmene in dub (AnimaMundi, 2012)
  • Anna Cinzia Villani, Fimmana mare e focu (AnimaMundi, 2012)

Festival e rassegne

  • Segni Barocchi Festival di Foligno, 2000
  • I concerti dal Quirinale, 2003
  • Festival internazionale di musica antica di Bolzano, 2003
  • Carnevale di Venezia, 2003
  • I-ghana Festival internazionale di Malta sul canto e l’improvvisazione vocale, 2004
  • Le parole della memoria – Premio Raffaele Protopapa per il teatro, 2004
  • Diretta radiofonica Utrecht-Nistanimera, 2004
  • Ai confini del Sud. Musica etnica e dintorni, 2005
  • Rassegna Lirica Torelliana, 2005
  • Metastasio opera lirica, 2005 (nell’Anfiteatro Romano di Susa. I brani cantati da A. C. Villani si alternavano a quelli dell’orchestra della RAI)
  • Montalbane-Internationale Tage der mittelanlterlichen Musik, 2006
  • I concerti d’estate a Villa Guariglia, 2006
  • Nafaweth-Soglie (Riad), 2007
  • Festival di musica popolare di Forlinpopoli, 2008
  • Biennale di Venezia, 2009
  • Puglia Show Time, 2010
  • Voix des femmes, Brouxelles, 2011
  • Festival de Mùsiques de Torroella de Montgri, 2011
  • Intricanti Festival, 2012
  • Mundus Festival Reggio Emilia, 2013
  • Tour europeo Puglia Sounds (Brouxelles, Berlino, Parigi), 2013
  • Womad Australia e Nuova Zelanda Nidi d’arac, 2013
  • Praiano Festival della tradizione, 2014
  • Womad Uk, 2014
  • Festival Internazionale delle culture a Varsavia, 2008, 2009
  • Premio Città di Loano, 2006, 2008, 2013
  • Pisa Folk Festival, 2006, 2007, 2012, 2013
  • Notte della Taranta, 2000, 2001, 2003, 2010, 2011, 2012, 2013
  • Notte della Taranta Festival itinerante  1999, 2000, 2001, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014